neljapäev, 20. jaanuar 2011

Martin: Mõdu on päris hea!

Üle kuu aja oli mul kodus diivani kõrval pildil paistev võõrkeha.Vahepeal oli ta koos sõbraga meid kummitamas, hiljem siiski üksi. Esialgu segas mulksumine uudiste vaatamist, hiljem külalistetoas ööbivate külaliste magamist (palun vabandust). Tegin mõdu muide täiesti esimest korda. Nagu ikka, ei piirdnunud ma vaid lihtsalt mõdu tegemisega, vaid mul oli vaja proovida vähemalt kahte erinevat retsepti. Sain ka kaks täiesti erinevat tulemust.

Andsin mõlemale sordile nime juba esimesel ümbervillimisel. Paraku ei olnud ma too hetk just väga kreatiivne. Tegin lahjat mõdu ja head mõdu!

Lahja mõdu kääris kokku nädala. Esimesel ümbervillimisel oli suure pudeli põhjas vaid ülivähe setet ja jook oli juba klaar. Lahja mõdu oli maitsestatud täiesti minu keetmise hetke tunde järgi ja seda ei tea enam keegi, mis sinna täpselt sisse sai pandud.

Head: Kulub vähe toormaterjali. Maitsestamine täiesti nii nagu igaüks soovib, käärib vähe, laagerdub vähe.

Vead: Minu kõige suurem vale lähenemine oli kasutada õllepärmi (ja veel laagripärmi). Lisasin hiljem veinipärmi, siis hakkas virre käima. Õnneks topelt pärmi lisamisega ei tekiinud pärmist maitset üldse.

Tulemus: Lahja mõdu tuli sõna otseses mõttes lahja. Nagu oleks ja nagu ei oleks. Soojal päeval jahendana juues on kindlasti super-superhea. Samas paraku on soojal päeval jahedana juues paljud asjad päris head. Siiski! Lahja mõdu on pigem hapukas, kui magus. Lahja mõdu on ca 3-4% alkoholisisaldusega. Miskipärast on mul siiani tunne, et umbes selline alkoholisisaldus joogis kustutab janu paremini kui 0% ning eriti palju paremini kui ükskõik misasi, mis omab rohkem kui 4% alkoholisisaldust. Täpsed mõõtmised on siiani tegemata ning isegi ligikaudset tegelikku alkoholiprotsenti ma hetkel prognoosida ei oska. Igatahes suvel libistaksin seda jooki meeleldi. Hetkel aga ei ole eriti teemaks.

Arvamused: Nii ja naa. Võiks segada selle hea mõduga, siis on hea (proovitud ja toimis). Ei oskagi kohe kosta. Päris mõnus, aga midagi on puudu.

Hea mõdu ei lõpetanud minu mäletamist mööda isegi kolme nädalaga käärimist. Läks peaagu neli ära. Juba ainuüksi käärimise peale. Tema ongi pildipeal ämbris. Esimesed paar nädalat oli käimine tõsiselt ähvardav, peale seda muutus sõbralikuks. Juba harjus sisse, mitme sekundi tagant umbes uus mulisemise laviin tuleb, kui intensiivne see on jne. Ma isegi jäin vähemalt ühe korra selle mulisemise kõrval magama lõpupoole.

Head: Ta käib nii kaua, et sa saad temaga lõpuks sõbraks ja ei pahanda üldse, kui ta keset ööd teguseb.

Vead: Komponentide kulu on võrreldes eelmisega ca 7x suurem. Ta muliseb pea kuu aega vahet pidamata ning segab lähedal viibimist oma väga intensiivse käärimise tõttu.

Tulemus: Maitsepoolest midagi sarnast viinamarjast tehtud dessertveiniga või portveini /šerriga. Minu tahumatu maitsemeele jaoks tundub olevat maitsenüannsse rohkem kui tavalisel keskmisel dessertveinil, samas Bristol Creamiga ei saa ka päris võrrelda. Nelja erineva šerri segamine annab ikka palju kirevamad maitsevarjundid. Aga mõdu ei ole kangestatud jook, vaid käärinud loomulikul teel. Samas siiski mõdu maitsestatakse käärimises mitteosalevate kõrvaliste taimedega.
Väljanägemiselt selge, kuldne, täidlane. Ma ei ole viinamarjast tehtud veini puhul näinud nii kena ja tumedat kuldset (ja mitte kollakat) värvust. Valged veinid kahvatuvad selle kõrva ja punaseid ei saa võrrelda. Paraku olen ma kõik Tallinnas oleva mõdu ära jaganud sugulastele, sõpradele, töökaaslastele ja tuttavatele ning ei saa hetke suurepärase värvuse kirjelduse tõestuseks pokaalipilti teha.

Arvamused (ennast kiitmast ma ei väsi): Ohoo! Super! Hea! Mismõttes, see on vein või? Mulle meeldib. Saad sa veidi juurde panna, ma pean arutlema. Appi, kui kange see sul on (töökaaslane peale <1cl proovimist), mul põsed täielikult õhedatavad. Jätka!
Üks Tigu vinoteegi kokkadest soovis paari pudelit, et tööle kaasa võtta mekkimiseks - loodan saada veidi veiniteadlikumat tagasisidet.

Lisan siia juurde veel teadaande. Koduveini konkurss on alanud!

1 kommentaar: